Ta företaget till mässa

En företagsmässa är ett tillfälle att skapa nya kontakter, utforska samarbeten, hålla ett öga på konkurrenter, presentera nya produkter eller tjänster, och mycket mer. Men innan man rusar iväg och bokar en plats är det bra att tänka efter hur man bäst går till väga.

Att välja rätt mässa är ett viktigt första steg. En del företag har kanske färre logiska alternativ, men det finns sällan bara en som kan anses vara en kandidat. Något man bör ta till hjärtat är att alltid besöka en mässa först innan man själv ställer ut på den.

Se sedan till att göra det klart och tydligt för alla om mässan och det faktum att företaget kommer vara närvarande där. Detta kan man berätta om genom kanaler som nyhetsbrev, men det är också smart att ha denna information tydligt på sin webbplats.

Det är också smart att försöka att få en bra plats i mässhallen. Man talar ofta om ”den gyllene triangeln” som sträcker sig från de vänstra och högra hörnen från ingångens sida till mitten på den motsatta väggen. Det kan dock även finnas bra platser utanför denna, så länge de ligger nära till andra områden som naturligt får mycket trafik. Som toaletterna och platser där besökare kan köpa något att äta.

För att få ett bra resultat är det smart att försöka sticka ut på ett sätt eller annat. Att dekorera sin monter på ett intressant sätt är något av en konstform och det finns många olika slags produkter att välja bland.

Väl på mässan gäller det att vara professionell och trevligt hela tiden. Man bör också undvika att äta och dricka när man bemannar montern. Se till mobilen är avstängd eller åtminstone på tystläge så den inte avbryter ett samtal med besökare. Köp också in lite saker som kan användas för att muta besökare, som godis eller småprylar med företagets namn på. Något som har praktiskt användning har också större marknadsföringsvärde.