Företaget på mässan

Att gå på mässa ska kännas kul, som en möjlighet och inte vara ett nödvändigt ont. En mässa är en möjlighet att få visa er och knyta nya kontakter med leverantörer och potentiella kunder.

Innan ni åker på mässan måste ni bestämma hur ni ska dekorera en monter. Banners, reklamprodukter och goodie bags är en bra start. Tryck upp loggan och företagsnamnet på en mängd saker som ni kan ge bort, tävla ut eller visa upp så alla kan se vem som står i montern. Det kostar förvånansvärt lite att trycka upp tio tusen pennor med företagsloggan eller göra en blandad kompott att ge bort i små persentpåsar. En enda penna har ett liv på flera år och byter ofta hand, din logga kommer att exponeras tusentals gånger för de få kronorna det kostar att trycka den.

Gör upp en plan för mässan. Vad ska ni åstadkomma under mässan? Ska ni sälja för en viss summa, få nya kontakter eller bara exponera er så mycket som möjligt? Försök att få till en strategi där ni kan mäta resultatet i efterhand och se om ni har lyckats. Om inte, försök att analysera dagarna och se vad ni kunde ha gjort bättre och hur ni ska nästa gång det är dags för mässa.